fredag 4 oktober 2013

En ny bok: Mikrorebeller - Den svenska ölrevolutionen

Jag hade redan bokat tågbiljetter för att komma till Stockholm onsdagen den 25:e september, eftersom jag inte visste just vid bokningen vilken tid jag skulle vara på plats på torsdagen.

Någonstans läste jag att det skulle släppas en ny ölbok vid namn Mikrorebeller, en releasefest skulle hållas den 25:e på Debaser Hornstulls Strand mellan 17.30 och 20.00. Snabbt gick jag in och anmälde mig och en kamrat till detta, allt som har med öl att göra är som bekant värt att besöka.


Jag och min kamrat kom fram till Debaser omkring 18.30 eller 19.00, vi träffade på Matt från The Pilgrim & The Progress och Johan från Portersteken vid ett bord. Snart kom också Hasse Lindén fram till mig och min vän och prickade av oss från anmälningslistan samt gav oss två provsmaksbiljetter var att använda i baren.
Vi gick till baren och beställde fyra olika provsmaker från tillgängliga flaskor, det blev olika öl från Eskilstuna Ölkultur. Vi provade oss igenom deras Modern Lager, Modern Veteöl, Saison samt Imperial Stout. 


De fyra personerna bakom boken ställde sig på scenen och berättade om boken, men tyvärr för oss som satt långt bak i lokalen hördes inte allt vad de berättade om. Då vi provat våra öl samt pratat lite med två bordsgrannar, bland annat Joar Forssell som blir en kursare på min andra utbildning jag ska gå i höst, gick vi fram så att jag kunde köpa boken till det lite billigare priset 200 kr. Jag fick dessutom chansen att få boken signerad av Michael Wall, art director samt Hasse Lindén, fotograf. Efter detta åkte vi hem så att jag kunde förbereda mig för dagen efter. 


Torsdagen på Stockholm Beer & Whisky Festival skulle jag då vara en av domarna i tävlingen för fatöl på mässan. Innan vi skulle samlas gick jag förbi montern för Södra Maltfabriken och bad om signeringar för de i boken avbildade bryggarna Niklas Hjelm och Magnus Mange Mårdberg.
Under mina tre dagar på mässans första helg fick jag vidare autografer i boken av alla tre bröderna Ek från Brekeriet, Jeffrey Scott Brown från South Plains Brewing Company, Arto Ukura från Eskilstuna Ölkultur, Björn Falkeström från Oppigårds Bryggeri, samt även Jonas Henningsson, skribent. Tyvärr har jag inte fått möjligheten att få boken signerad av Jenny Tenenbaum, redaktör ännu, men det kanske kommer. Boken fanns också tillgänglig att köpa under mässan, troligen gör den det denna andra helgen med, fast jag är inte på plats själv så kan bara gissa. 


Denna veckan har jag hemma i Göteborg också fått boken signerad av Daniel Granath från Poppels Bryggeri och Darryl de Necker från Beerbliotek

Boken i sig då, hur är den jämfört med den stora floran av andra ölböcker där ute? Hur skiljer den sig exempelvis från "Sveriges Ölbryggerier" av Lotta Jernström som 2008 försökte samla alla Sveriges bryggerier av öl i en bok? Hur skiljer sig Mikrorebeller från "Sveriges Ölkrogar" av Peter M Eronsson & Jonas Sjöstrand som 2009 ville beskriva de enligt dem bästa ölkrogarna i Sverige? Jag tycker inte att man skall försöka jämföra dessa böcker alls.
Att samla alla ölbryggerier i Sverige i en bok idag känns omöjligt, fler och fler kommer att starta upp under tiden man skriver och chansen är att boken är gammal redan innan den släpps, det händer mycket i Sveriges bryggarvärld just nu! Mikrorebeller försöker heller inte samla alla eller ens de bästa ölkrogarna i Sverige. Istället har man fokuserat på ett par av småbryggarna i Sverige (hantverksbryggare, craft brewers, mikrobryggerier, välj ett namn, jag har inget som funkar bäst) som lever och andas drömmen av småskalig ölbryggning med smaker och levande öl, men kanske inte ens med en förhoppning att bli rik på det hela. Vidare har man tagit upp ett litet antal av de ölkrogar i Sverige som försöker sätta ölen först och hjälpa ölkulturen i Sverige. Ett par öl beskrivs, ibland med etiketter eller bilder på flaskor, men inte långa recensioner.


Texten som du får läsa i boken känns väldigt naken och ärlig, skriven så som man fått höra det från de intervjuade personerna själva, utan att förhärliga eller döma några åsikter. Vidare har man ett antal snygga bilder, det är en vacker bok rakt igenom. Fokus ligger på öl, men mat släpps också fram med ett antal recept. Det finns en del mindre fel i boken, samt den skulle kunnat korrekturläsas bättre innan den släpptes till tryckeriet, men på det stora hela är det en mycket välskriven, snygg och läsvärd bok som jag är glad att jag köpte.


Läs mer om boken på hemsidan samt Facebook.
Mikrorebeller kan du köpa på Adlibris och bokus.com.
Lite fakta
Titel: Mikrorebeller - Den svenska ölrevolutionen
Släppt 2013, utgiven i samarbete med Tenenbaum Text
ISBN: 978-91-981305-0-8
Språk: Svenska
Antal sidor: 141



Bild tagen från: http://mikrorebeller.se/images/mikrorebeller_pressbild_392.jpg (kopierad från sidan 2013-10-04)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar