tisdag 4 juni 2013

Göteborgsporterträff 2011

En text från 2011

Göteborgsporterträff

Jag hade länge funderat över om jag skulle våga fråga Thomas Bingebo på Oceanbryggeriet om han skulle kunna tänka sig att låta mig få receptet till ölen Göteborgsporter, men än så länge hade jag inte samlat mod till mig.
I slutet på november 2010 träffade jag dock Thomas en kväll på Ölrepubliken och frågade försiktigt om det möjligen kanske vore så att han kunde låta mig få receptet om jag dyrt och heligt lovade att aldrig visa det för någon, jag försökte vidare svamla på i så högt tempo jag kunde för att övertyga honom om mina ärliga avsikter. Det enda jag ville var ju att få möjligheten att brygga just denna öl hemma, en öl som jag länge varit kär i och mer ofta än inte var och är mitt förstahandsval på välsorterade krogar.
Mer än bara lätt förvånad hör jag Thomas svara någonting i stil med ”jo jag har ju funderat på om man kanske skulle släppa något recept till hembryggarna och sedan träffas och se hur pass lika man kan brygga den”. Exakta orden kommer jag inte ihåg, förvånad började jag dock arbeta upp planer så fort jag kunde, kanske för att undvika att Thomas skulle ändra sig?

Dagen efter den lyckliga kvällen la jag upp info om vad som komma skulle på forumen på Svenska Hembryggareföreningen samt Humlegården. Jag nämnde också detta på Svenska Ölfrämjandets decembermöte i Göteborg för att nå så många Göteborgsbaserade hembryggare som möjligt.

I början av januari fick jag ett nedskalat recept på ölen som jag publicerade på forumen samt spred via mail till diverse bryggarkompisar. Vi fick tillgång till vilka maltsorter samt i vilka proportioner de användes, dessutom vattenbehandling och mäskinfo, vilken BU samt humlesorter som användes och det mesta annat som en hembryggare vill ha koll på.
Dessutom gick Thomas själv ut och erbjöd sig sälja de mindre mängderna av specialmaltsorterna som behövdes, om man själv såg till att fixa basmalt, jäst och humle. Inte bara ställer mannen upp med ett recept utan även med distribution av råvaror, mycket generöst.

Själv hade jag följt receptet så mycket som möjligt, förutom Caramalt från Thomas Fawcett som jag ersatte med ljus karamellmalt från Weyermann. Jag hoppade dessutom över vattenbehandlingen med CaCl2 och CaSO4. Förutom detta bestämde sig min jäst för att inte riktigt jäsa ner till 1012 så som originalet, utan jag fick se hydrometern peka på 1029 efter två veckors jäsning och en vecka på sekundären.
För att skoja till det lite delade jag min öl på två från primär till sekundär. Den ena fick fortsätta vara min klon på Göteborgsporter medan den andra smaksattes med ca 1 kilo slånbär som jag kokade upp och lät ligga med i sekundären.

Väl på flaska var jag lätt orolig för att jag skulle ha en fortsatt jäsning, men ingenting verkade peka på detta, utan ölen jäste ut med primingen och fick en normal kolsyra ändå. Min klon var väl söt jämfört med originalet medan slånbärsvarianten var syrlig och lite sträv samt hade mycket lite karaktär kvar av Göteborgsporten.

För att inte behöva ändra några datum ville vi ha klart för oss när SM skulle hållas samt när domarna skulle döma SM, när detta väl var klart bokade vi in lördagen 9:e april. Planen var att de som hade bryggt och ville samt kunde komma samlades på bryggeriet, vi skulle sedan prova våra öl mot varandras samt mot originalet.

Jag kallade in bryggare till en början, samt andra intresserade därefter och på själva provningsdagen var vi 20 glada personer som mötte upp Thomas på bryggeriet. Dagen startade med provsmakning av Göteborgsporter från flaska, samtidigt som vi fick en rundtur på bryggeriet. När detta väl var avklarat satte vi oss ner i pubdelen av lokalen och drog igång. Totalt hade sju av oss besökare bryggt öl, förutom mig själv hade en annan person bryggt två öl, alltså hade vi nio öl att prova och jämföra med. I och med varje enskild öl la bryggaren till några kommentarer om eventuella avvikelser, jag var inte den enda bryggaren som inte slaviskt följt receptet och heller inte den enda som inte helt lyckats få förväntade resultat till slut.

Thomas själv provade ölen och gjorde anteckningar, till slut hyllades två av ölen som delade vinnare, men övriga fick en hedrande andra plats. Lustigt nog fick min slånbärsöl betydligt mer positiva kommentarer än mitt försök på äkta klon, det var fler än jag som gillade smakerna av slånbär blandade med porter.

Vinnarna till detta experiment blev Martin Jonsson samt Ronny Thörnsson med sina respektive öl, grattis till er bägge!
Övriga bryggare förutom jag själv var Jens Nielsen, Calle Tiger (som bryggde dels med den uttalade jästen, dels med en jäst från Fullers), Lars Hansson samt Daniel Rutgersson som bryggde tillsammans med Patrik Johansson och Björn Osbeck.

Sammanfattningsvis var det då sju öl som bryggdes som kloner, medan två blev rätt lika. Man kan alltså skoja till det lite och säga att man har mindre än 30% chans att klona en öl genom att skala om receptet och ge det till en svensk random hembryggare. Men även om majoriteten av ölen smakade annorlunda var det mycket intressant att se just vad skillnader i bryggverk och hussmaker kan göra. Förhoppningsvis är det inte sista gången som vi hembryggare för chansen till något liknande, det var en härlig upplevelse helt klart.

Jag vill passa på att tacka övriga bryggare samt besökare som kom och deltog på denna trevliga träff, samt ett stort tack till Thomas Bingebo på Oceanbryggeriet som bjöd på sig själv och sitt recept och gjorde detta möjligt.


Recept Ocean Göteborgsporter, av Thomas Bingebo, Bryggare, Oceanbryggeriet Göteborg

OG: 1051
FG: 1012
Alc: 5,0% ABV

Malt (vi använder bara Thomas Fawcett)
Maris Otter Pale Ale - 73%
Chocolate Malt - 8%
Wheat Malt - 8%
Crystal Malt - 3,5%
Caramalt - 4%
Black Malt - 3,5%

Salttillskott vatten Göteborg:
CaCl2 - 0,25 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1
CaSO4 - 0,12 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1

Mäsk Temperatur: 66 grader C
Mäsk Tid: 90 minuter
Lakvatten Temp: 78 grader C

BU: 30
Galena - 60 minuter ilägges vid kokstart.
Bramling Cross - ilägges kokslut - får stå cirka 20 minuter innan kylning.
Koktid: 60 minuter (0,04g/l Koppacleer 10 minuter innan kokslut)

Koppacleer är en fining för koket - som Irish Moss eller protafloc.

Jäst: Fermentis S-04

BU´n räknar jag endast på bitter-humlen (Galenan i detta fall) som är med i koket 60 minuter. Aromhumlen (BX i detta fallet lägger jag 1000g på cirka 1650 liter vört) - cirka 0,6 g/l. 0-humlen vid kokslut ger ingen beska att räkna med. (enligt min åsikt).

Så här räknar jag mängden bitterhumle:
(Volym Vört x BU) / (0,75 x 0,4 x (alphasyra/100) x 1000) = xxxx gram
Ex Ocean Göteborgsporter (senaste brygden i måndags)
(1570 x 30) / (0,75 x 0,4 x (13,6 / 100) x 1000) = 1154 gram Galena (alphasyra 13,6)

Aromhumlen BX 1000 g oavsett volym (kan skifta mellan 1570 - 1670 cirka beroende på malt)
Bryggvatten - cirka pH 5,3 - sänks med saltsyra.

Jästemp - 22 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar